maanantai 2. joulukuuta 2013

Virkatut joulupallot (ohje!) + keittiön tunnelmia

Minun virkkaus-historian laajin projekti on ollut joulupallot, jotka marraskuun aikana tein pikkuhiljaa. Muutama pallo silloin tällöin. Loppujen lopuksi lankaa meni neljä rullaa, ja palloja tuli parisenkymmentä. En muista langan nimeä, mutta selvästi paksumpaa kuin esim. Seitsemän veljestä.

Virkkasin pallot ihan oikealla silmukalla näin:

1. neljä ketjusilmukkaa, jotka piilosilmukalla lenkiksi.
2. ensimmäinen kierros jokaiseen silmukkaan kaksi silmukkaa
3. toiseen kierrokseen joka toiseen silmukkaan kaksi silmukka.
4. kolmanteen kerrokseen joka kolmanteen silmukkaan kaksi silmukkaa.
5. neljänteen kerrokseen joka neljänteen silmukkaan kaksi silmukkaa
6. ja vielä viidenteen kerrokseen joka viidenteen kaksi silmukkaa.

7. Sitten jatkoin vaihdellen 3-6 riviä silmukoita lisäämättä, jonka jälkeen aloitin kavennukset
samalla periaatteella kuin silmukoiden lisäämisetkin.

8. Ensimmäisellä kavennuskierroksella virkkasin joka viidennen yhteen, toiselle joka neljännen jne.

9.Kun reikä oli enää hieman peukaloa isompi, täytin sen vanulla ja virkkasin pallon umpeen.

10. Ripustusnarun virkkasin jatkamalla ketjusilmukoilla, kun itse pallo oli valmistunut.

Väreinä minulla oli tummansininen sekä kimaltavat valkoinen, harmaa ja ruskea.

Pallojen ripustusta varten virkkasin vielä ketjusilmukoilla narun.

Mietiskelin pallojen sijoituspaikkaa pidemmän aikaa, mutta keittiön sekamelskaan ne nyt kuitenkin päätyivät. Sopivat hyvin joukkoon: kirpputorin aarteita ja itsetehtyä. :)








Kaivelin vintiltä esiin myös viime talvena tehdyn lankkutarjottimen, sopii hyvin joulun tunnelmaan.
Vilahtaa kuvissa taas meidän vuosi sitten tekemämme keittiön pöytäkin. Työkaverilta saatu vanha ovi, ja sen päällä lasi. Tykkään pöydästä edelleen kovasti! Myös pöydän päädyssä oleva hylly on muutamalla eurolla kirppikseltä löydetty. Pojan kanssa kahdestaan viime vuoden itsenäisyyspäivän tienoilla se maalattiin. ♥♥♥












Olihan taas kuvia. Toivottavasti saitte kaikki latautumaan!

14 kommenttia:

  1. Hienosti olet tehnyt nuo pallot, voi kun minäkin osaisin ;) Hauskaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! En minäkään kovin taitava ole, alkuun purkaminen tuli tutuksi... :D

      Poista
  2. Voi miten hauskoja nuo virkatut joulupallot.
    Tunnelmallisia kuvia ihanan pöydän ympäriltä:))

    VastaaPoista
  3. Kiitos ohjeesta! :)
    Hurrhasti ihania ja kauniita kuvia. Mukavaa loppuviikkoa! :)

    VastaaPoista
  4. Vallan ihania joulupalloja olet virkannut<3 <3

    VastaaPoista
  5. Oi miten suloisia noi virkatut pallot

    VastaaPoista
  6. Kauniit pallot, arvostan! musta ei varmaan olis edes tuollaisia tekemään, tumpelo olen käsitöiden kanssa.
    Tunnelmalliset kuvat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olin jossain vaiheessa samaa mieltä, enkä vieläkään mitään kovin hankalaa osaa tehdä. Perussilmukat onnistuu, ei muuta. :D

      Poista
  7. Ihanat pallerot, ja niin kaunista taas siellä! Tuollainen kyltti kelpaisi mullekkin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuo kyltti on kyllä hauska - vielä kun sitä lunta oikeastikin tulisi!

      Poista

Kiitos kommentistasi!